Kundservice 040-412100

LED Gigantens köpvillkor

1. Träffande av avtal

Vid beställning via internet, träffas avtal om köp först när vi bekräftat din beställning via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av LED- Gigantens databas utan manuell översyn. Vi förbehåller oss därför rätten att korrigera eventuella felaktigheter i efterhand. Exempel på omständigheter som kan leda till en sådan korrigering kan vara; att varan är slut, tryckfel, tekniska problem eller felaktigt pris från någon av våra leverantörer. Är du inte nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig har Du givetvis rätt att avboka din order. För att ingå avtal med LED- Giganten måste du som kund vara myndig eller ha målsmans tillstånd.

2. Pris

Priserna på LED Gigantens webbsida är angivna inklusive moms, exklusive frakt och betalningsavgifter.

3. Kort och Bankbetalningar

Genom vår samarbetspartner DIBS, kan vi erbjuda säkra kort och bankbetalningar. Väljer du detta sätt att betala, kommer du att föras vidare från vår kassa till DIBS betalsystem. Det är först här du väljer om du vill betala med kort (Visa eller Mastercard) eller via bank (Swedbank eller SEB). Vår partner DIBS uppfyller alla krav som krävs för PCI-DSS certifiering.

Tyvärr går det inte att genomföra en betalning med kort som är utfärdat av utländsk bank.

4. Fakturabetalning

Genom vår samarbetspartner Klarna, kan vi erbjuda faktura och delbetalning. Prövning sker då via Klarna som kräver att du är myndig, har en fast inkomst och är folkbokförd i Sverige. Av säkerhetsskäl kräver Klarna att leverans och fakturaadress är där du eller ditt företag står bokfört. Då detta uppdateras automatiskt av Klarna vill vi att ni ser över adressuppgifterna en extra gång innan ni godkänner ert köp.

Väljer du att betala via faktura kommer du normalt att debiteras 25kr extra för detta. För tillfället har vi på LED- Giganten valt att stå för denna kostnad och det kostar alltså inget extra för dig som kund. För att spara miljön skickas din faktura till din registrerade e-post. Vid utebliven betalning skickas en påminnelse till din hem/företagsadress. Du debiteras då en påminnelseavgift på minst 50kr, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta. För mer information om faktura och delbetalning, besök www.klarna.se

5. Leverans och kostnad

Om inget annat är avtalat skickar vi ditt paket med Postnord. Om paketet inte delas ut i brevlådan levereras det till till ditt närmsta serviceställe och du får ett sms eller en avi hemskickad till dig. Häri finner du den information som behövs för att hämta ditt paket. Glöm inte att ditt paket är personligt och du måste därför legitimera dig för att hämta ut ditt paket. En mottagen och godkänd order hanteras inom en arbetsdag. Om en vara skulle vara slutsåld informeras du via e-post och får möjlighet att häva köpet helt. För varor som finns på lager så är leveranstiden 1-5 arbetsdagar. Tar det längre tid än 5 arbetsdagar har du som kund rätt att häva köpet. Vid order under 500kr tar vi ut en fraktavgift på 49kr. Är värdet på din order 500kr eller mer är frakten gratis för dig som kund. Om en beställd vara inte hämtas ut kommer en avgift på 99 kr tas ut för outlöst paket. Denna avgift avser frakt- och hanteringskostnader.

Vi levererar inga beställningar som underskrider 50 kr.

6. Transportskador

Vi ansvarar för varorna under transporten till dig men om du upptäcker synliga skador på ditt paket ska du anmäla detta direkt till ombudet för att underlätta hanteringen av skadeanmälan. Dolda transportskador anmäls till vår kundtjänst för vidare hantering av skadan.

7. Ångerrätt

Från att du har mottagit din beställning har du retur- och bytesrätt i 30 dagar. Detta förutsätter dock att du kan returnera varan i ett säljbart skick. Vid hantering av reklamationer tillämpas konsumentköplagen. Vid utnyttjande av ångerrätten vill vi att du kontaktar vår kundtjänst för vidare instruktioner. Vid ångrat köp är det kunden som står för den fraktkostnad som uppkommer. Kunden är i dessa fall ansvarig för varorna till dess att de kommit fram och mottagits av vår personal. För att utnyttja din ångerrätt så kontaktar du vår kundtjänst för vidare hantering av ditt ärende.

8. Reklamation och återbetalningar

Vi följer konsumentköplagen som är till för att skydda dig som kund. Vill du reklamera en vara kan du göra det inom 3 år. Reklamationsrätten gäller endast om varan är behäftad med så kallade ursprungliga fel och ska inte förväxlas med öppet köp eller ångerrätt. Alla produkter i LED- Gigantens sortiment säljs med ett års garanti. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden vid för produkten avsedd och normal användning. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. Vid garantiärende återbetalas du eller ersätts med en likvärdig vara. Skall du reklamera en vara vill vi att du kontaktar vår kundtjänst för vidare instruktioner. Vid reklamationsärenden är det butiken som står för eventuella fraktkostnader för retur. Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden. Läs mer om detta på www.arn.se Om du som kund vill häva ett köp sker återbetalning normalt inom 20 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din retur. För att utnyttja din reklamationsrätt så kontaktar du vår kundtjänst för vidare hantering av ditt ärende.

9. Person och kontouppgifter

När du registrerar dig som kund hos oss sparas dina personuppgifter. Du har alltid rätt att begära - Utdrag av registrerade uppgifter - Att uppgifter om dig skall ändras - Att registrerade uppgifter raderas Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part om du inte godkänner detta vid registrering. Dibs och Klarna som har hand om vår kredit respektive fakturabetalningar behandlar känslig information med högsta säkerhet. Information som kreditkortsnummer och signaturkoder hanteras via SSL (Secure Sockets Layer) och är därmed krypterad information.

10. Produktinformation och sortimentsförändringar

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och förändringar i vårt sortiment. Marknaden inom LED förbättras hela tiden och därmed kommer även vårt sortiment att uppdateras i takt med utvecklingen.

11. Force Majeure

Skulle det inträffa en händelse som ligger utanför vår kontroll, befrias vi från att fullfölja vårt avtal. Exempel på en sådan händelse är krig, strejk och naturkatastrofer.